Character Education and Socio-Emotional Development of Early Childhood
Keywords:
Pendidikan Karakter Usia Dini, Perkembangan Sosial-Emosional, Nilai MoralAbstract
Character education in early childhood serves as the foundation for personality development, morality, and socio-emotional competence. This study employs a qualitative approach with a critical and systematic literature review to analyze the concepts, values, mechanisms, and impacts of character education on children’s socio-emotional development. Findings indicate that character education is effectively fostered through modeling, habituation, guidance, supervision, and meaningful play activities. Core values such as honesty, discipline, tolerance, independence, religiosity, and nationalism underpin emotional regulation, empathy, social skills, and value-based decision-making. Families as primary environments, early childhood education institutions (PAUD) as systemic support, structured curricula, and communities as social experience spaces synergistically promote holistic character development. In the digital era, healthy digital literacy and active guidance from parents and teachers are essential to ensure technology supports, rather than hinders, value internalization. This study emphasizes the critical role of character education in shaping adaptive, prosocial, and integrity-driven young children.
Downloads
References
Afifudin, M., Rahman, F., & Wibowo, A. (2012). Analisis konten: Metode dan penerapannya dalam penelitian pendidikan. Jurnal Penelitian Pendidikan, 3(1), 15–27.
Afrianti, N. (2018). Permainan tradisional, alternatif media pengembangan kompetensi sosial-emosi anak usia dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1). Afrianti, N. (2018). Strategi pembelajaran berbasis permainan dalam pengembangan karakter anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 45–58.
Agustina, R., & Aini, R. (2021). Metode kreatif dalam pendidikan karakter anak usia dini. Jurnal PAUD, 5(2), 101–115.
Aidah, A. N. (2020). Pendidikan karakter anak usia dini: Konsep dan praktik. Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 44–59.
Anggraeni, H., Firia, S., & Ningsih, D. S. (2025). Transformation of early childhood education curriculum: The role of digital literacy in the 21st century. Journal of Innovation in Education and Learning, 1(2), 107–118.
Cahyaningrum, D., Prasetyo, A., & Wulandari, F. (2017). Pembiasaan sebagai strategi pembentukan karakter pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(3), 87–99.
Domitrovich, C. E., Bierman, K. L., Greenberg, M. T., & Cortes, R. C. (2017). Social-emotional competence and early childhood interventions. Child Development, 88(2), 289–303.
Elfia, N. (2022). Pendidikan karakter dan pengembangan sosial-emosional anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak, 6(1), 33–48.
Fathah, S. N., Lestari, G. D., & Yulianingsih, W. (2024). Peran orang tua dan sekolah dalam pembentukan karakter anak usia dini. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 1051–1061.
Indriani, L., & Khairiah, D. (2023). Pentingnya pendidikan karakter pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(1), 2342–2346.
Indriani, R., & Khairiah, S. (2023). Pendidikan karakter dan perkembangan sosial-emosional pada anak usia dini. Jurnal PAUD, 7(1), 23–38.
Machmud, M. (2021). Keteladanan orang tua dan guru dalam pembentukan karakter anak usia dini. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 4(2), 55–70.
Mawarti, A. (2022). Peran penting pendidikan karakter orang tua terhadap penggunaan gadget pada anak. Jurnal Pancasila dan Bela Negara, 2(1), 31–36.
Nuraeni, R. (2020). Strategi pembelajaran karakter anak usia dini melalui pengalaman konkret. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 15–28.
Nur, R., & Malli, H. (2022). Peran keluarga dalam pendidikan karakter anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 61–74.
Pramesti, W., & Rigianti, R. (2022). Budaya damai dalam pendidikan karakter anak. Jurnal Pendidikan Moral, 3(2), 102–115.
Prasetiya, A., & Cholily, M. (2021). Pendidikan karakter dan pembentukan perilaku prososial anak. Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 12–27.
Salam, R., Shofa, M., & Hidayat, D. (2022). Strategi pembelajaran karakter berbasis permainan pada PAUD. Jurnal PAUD, 6(2), 91–105.
Shofa, M. (2017). Pendidikan karakter anak usia dini: Konsep dan praktik. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 5–20.
Sukatma, A. (2023). Nasionalisme dan nilai karakter dalam pembelajaran PAUD. Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 50–63.
Susanto, D. (2021). Pendidikan karakter pada anak usia dini: Teori dan praktik. Jurnal PAUD, 5(1), 9–24.
Tabrani, H., Syafrizal, S., & Sari, I. R. (2024). Integrasi pendidikan karakter dan pengembangan sosial-emosional anak. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 6(1), 77–93.
Ulya, A. (2020). Pembiasaan dan rutinitas dalam pengembangan karakter anak usia dini. Jurnal PAUD, 4(2), 35–47.
Utami, S. (2019). Metode bercerita dalam pembelajaran karakter anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(1), 55–68.
Vitaloka, R. (2021). Penguatan nilai moral dan religius dalam pendidikan karakter anak. Jurnal Pendidikan Anak, 5(2), 15–28.
Yaniawati, R. (2020). Metode penelitian kepustakaan dalam pendidikan. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(1), 23–34.
Downloads
Published
Data Availability Statement
All data generated or analyzed during this study are included in this published article. Additional datasets are available from the corresponding author upon reasonable request.
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Irfa Nur Amalia, Fajar Indarsih, Fatqurhohman Fatqurhohman (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.